KISSER MÁRIA, az egykori NYROM
Piszer Maria 1944-ben született, Budapesten.
Tanulmányait a budapesti Képző- és Iparművészeti
Gimnáziumban kezdte, majd 1964-től Bécsben tanult, a Képzőművészeti Akadémián, ahol 1968-ban Prof. Fritz
Wotruba mesteriskolájában szerzett diplomát.
Az ezt követő években élete a művészi önmegvalósítás
jegyében telt, több nemzetközi kiállításon (Basel, Budapest, Madrid, Padova, Bonn, Bécs, Varese)
mutatta beképeit, szobrait.
Már akkor fontosnak érezte az önképzést, személyes
továbbfejlődését, így Egyiptomban és Törökországban élt ösztöndíjasként.
1969-ben, első önálló kiállításán, Salzburgban már
NYROM néven szerepelt, s mint fiatal művész, nemzetközi ismertségre és elismerésre tett szert.
Sajátos, részint erősen geometrikus stílusával,
forma- és színvilágával forradalmi áttörést hozott a korszak művészetében.
A kilencvenes évek végén a NYROM nevet csend
vette körül. Ez az időszak számára főként életének, személyiségének, anyagi és immateriális világának
konfliktusairól szólt. Érdeklődése a spirituális világ érzékelhető és láthatatlan szféráira irányult.
Fejlődésének ebből az időszakából új
személyiség kelt életre, új művész támadt fel:
KISSER MÁRIA
Művész született, művésznév nélkül, egyszerűen,
kézzelfoghatóan, közvetlenül. Új stílusával, amely gyökeresen más, mint korábbi munkái, újradefiniálta
önmagát és alkotóművészetét.
Új munkáiban a spirituálisan is
megfoghatatlant, ahogyan fogalmaz, „a fényt” örökíti meg, annak természetes szépségében.
Hitvallását Robert Schumanntól kölcsönözte:
„FÉNYT KÜLDENI AZ EMBERI SZÍVEK MÉLYÉBE, EZ A MŰVÉSZ
HIVATÁSA.”
Életútja kiteljesedett, a hét évnyi útkeresés során
megalkotta új művészi formanyelvét, egyszersmind újra felfedezte az egykori NYROMot. A két művész eggyé lett,
a szimbiózis beteljesült, az átalakulás megtörtént: újjászületett mint MARIA KISSER NYROM.